Nissan ogłosił plan antykryzysowy i wyniki za rok finansowy 2024
Nissan Motor ogłosił wyniki finansowe za rok obrotowy 2024 podczas specjalnej konferencji prasowej w Japonii, która miała miejsce 13 maja. Rok obrotowy, który rozpoczął się 1 kwietnia 2024 r. i zakończy się 31 marca 2025 r., nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
W analizowanym okresie japoński koncern sprzedał na całym świecie 3 346 000 samochodów, a przychody wyniosły 12,6 biliona jenów (około 85,5 miliarda USD). Mimo to działalność firmy przyniosła czystą stratę w wysokości 670,9 miliarda jenów (ponad 4,5 miliarda USD).
Nowy dyrektor generalny Nissan, Ivan Espinosa, przyznał, że firma znajduje się w trudnej sytuacji i w związku z tym rozpoczął realizację największego planu kryzysowego w historii firmy, który otrzymał nazwę Re: Nissan (przy czym prefiks „Re” oznacza restart).
W firmie już rozpoczęto redukcję etatów. W ciągu kilku miesięcy z różnych działów koncernu zostanie zwolnionych 20 000 pracowników (15% całkowitej liczby personelu). Nissan planuje także zamknięcie siedmiu “niepotrzebnych” fabryk samochodów, pozostawiając 10 z obecnych 17. W fabrykach, które pozostaną, do 2027 roku zwiększona zostanie produkcja aż do pełnej mocy, co pozwoli na bardziej efektywne kontrolowanie stałych i zmiennych kosztów.
Produkcja pikapów w Argentynie zostanie zlikwidowana, a linia montażowa przeniesiona do bardziej rentownej fabryki w Meksyku. Razem z Renault firma dokona restrukturyzacji działalności w Indiach, a także ograniczy produkcję w Japonii.
Firma dokona także przeglądu swoich centrów badawczo-rozwojowych.
W celu podniesienia technologiczności produktów i zmniejszenia kosztów produkcji, Nissan do 2035 roku zredukować liczbę platform samochodowych z obecnych 13 do 7, a także zmniejszy liczbę produkowanych części o 70%.
Ze względu na silną konkurencję na rynku motoryzacyjnym, firma przyspieszy procesy rozwoju nowych modeli. Średni czas opracowania nowego samochodu w Nissan zostanie skrócony do 30-37 miesięcy.
Na rynku amerykańskim, jednym z kluczowych dla firmy, Nissan skupi się na produkcji SUV-ów, crossoverów i pikapów wytwarzanych lokalnie. Zwiększy także ofertę pojazdów z napędem hybrydowym.
W Chinach firma, we współpracy z partnerem Dongfeng Motor, skupi się na obniżeniu kosztów produkcji i bardziej efektywnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych. W przyspieszonym trybie opracowane zostaną nowe modele, takie jak Skyline, kompaktowy crossover Nissan Global C (robocza nazwa) oraz nowy, przyszłościowy SUV Nissan.
Nissan uznaje za optymalne utrzymanie mocy produkcyjnych na poziomie 3 milionów samochodów rocznie.
Szacuje się, że plan antykryzysowy pozwoli firmie zmniejszyć stałe i zmienne koszty o 500 miliardów jenów (około 3,4 miliarda USD).
